Verkiezing

Waarom deze verkiezing?

De kerken die deel willen nemen aan de verkiezing van de Meest Gastvrije Kerk zetten hun deuren ook open voor mensen van buiten de eigen geloofsgemeenschap. Kerken verbinden mensen. Organiseert uw kerk iets speciaals voor belangstellende dorps- of stadsgenoten, voor toeristen, voor dagjesmensen? Doe dan mee en maak kans op een van de geldprijzen.

Waarom meedoen?

Omdat u een open kerk bent. Omdat u gastvrijheid in praktijk brengt. Omdat de deuren van uw kerkgebouw vaak open staan – misschien wel 24/7. Omdat in uw kerkgebouw iedereen welkom is. Daarom maakt u kans op het predikaat Meest Gastvrije kerk van Oost-Nederland. En ook leuk: alle genomineerde kerken worden geportretteerd in een speciaal magazine en een korte promotiefilm (om te gebruiken voor eigen promotieactiviteiten).

Hoe werkt het?

Vul het aanmeldingsformulier in. Meedoen kan tot zaterdag 15 februari 2020. Er zijn zeven criteria opgesteld, hier kunt u op scoren. Op basis van de aanmeldingen nomineert de jury vijf kerken uit Overijssel en vijf uit Gelderland. Deze kerken worden verder in beeld gebracht (magazine, promotiefilm) en op basis daarvan kiest de jury de winnaars. Activeer ook uw achterban! Het publiek kan namelijk online stemmen op zijn favoriete kerk. Tijdens de verkiezingsavond worden alle prijswinnaars bekend gemaakt.

Komt mijn kerk wel in aanmerking?

In principe kan ieder kerkgebouw* worden aangemeld. De jury gebruikt de zeven criteria om te beoordelen of het aangemelde kerkgebouw in aanmerking komt voor een nominatie. Gastvrijheid zit ‘m niet alleen in voorzieningen en middelen. Echte gastvrijheid komt uit het hart: hoe geeft uw kerk bezoekers een warm welkom? Daarbij kunt u denken aan zeven criteria. Maar met de kanttekening dat u niet op alle punten hoeft te scoren. Niet de meest perfecte kerk wint, maar de meest gastvrije.

*Onder de term ‘kerk’ en ‘kerkgebouw’ vallen in dit verband ook synagogen, moskeeën en andere godshuizen.

Jury

De jury bestaat uit: voorzitter mw. E. Schulten (voorzitter examencommissie Tourism Management Saxion Hogescholen), mw. L. Tonckens (directeur bedrijfsvoering Erfgoed Gelderland), mw. Verschuur (hoofd regio Noord-Oost Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed), dhr. R.W.G. Cornelissen (Bisschoppelijk vicaris, vicariaat Deventer), ds. K. van der Kamp (classispredikant Overijssel-Flevoland, PKN) en dhr. C. van Tiggelen (directeur Strategy & Branding van het Ned. Bureau voor Toerisme en Congressen).

Mede mogelijk gemaakt door

De verkiezing van de Meest Gastvrije Kerk is een initiatief van Stichting Welkom in de Kerk en is mede mogelijk gemaakt door het Programma Toekomst Religieus Erfgoed, Provincie Overijssel en Provincie Gelderland
Verkiezing